Monday, September 23, 2013

~ Masakan Masyarakat Bugis ~

                                     ~ Masakan Bugis ~

Bangsa Bugis adalah Bangsa yang Tidak asing lagi di Nusantara, di Malaysia amnya bangsa ini terdapat diSabah, Sarawak, terenganu dan Johor malah diSemananjung Malaysia.

Suku Bugis hidup dari berburu, menangkap ikan, bertani, menternak dan terkenal dengan ketekunan serta kerajinan. Mereka yang tinggal dipegunungan hidup dari bercucuk tanam, sedang yang dipesisir hidup sebagai nelayan. Mereka dikenal sebagai pedagang barang kelontong; juga terkenal sebagai pelaut yang sering merantau & menyebar ke seluruh Indonesia. Di daerah rantau mereka membuat komunitas sendiri dan kuat.

Tidak Banyak yang bole saya catatkan mengenai Bangsa Bugis, Namun ada kaitannya dengan Nabi Sulaiman dan Puteri Balqis kononya cucu-cicitnya bernama Siti Melangkae, Pembekal Besi dan Logam. Bugis juga handal membuat besi…

Untuk pengakutan kuda, sapi (di darat), rakit atau sampan (di sungai), lambok, benggok, pinisi & sandek (di laut). Pakaian tradisional mereka bernama Wajo Ponco, yang diperkirakan muncul dari pengaruh Melayu. Sekarang baju ini hanyak untuk upacara-upacara, tarian dan penjemputan secara adat. Bahasa mereka adalah bahasa Ugi yang terbagi dalam beberapa dialek, seperti Luwu, Wajo, Bira, Selayar, Palaka, Sindenneng dan Sawito. Makanan utama mereka yaitu beras dan jagung. Mereka memiliki minuman khas seperti tuak, sarabba dan air tape.

Sedikit mengenai Bangsa/Suku Bugis, In Shaa Allah dimasa akan datang saya akan huraikan lebih lanjut, kerana Blog ini saya lebih tumpukan pada Makanan Masyarakat Bugis.
Hidangan warisan etnik Bugis seperti burasak, Kapurung dan Sanggar Belanda pastinya ramai yang terpinga-terpinga, malahan ada tidak pernah mendengar dan menikmatinya.





Burasak



Kalau ramuannya seperti memasak nasi lemak, cuma tidak perlu ditambah bawang, halia ataupun serai hanya beras wangi, santan dan sedikit garam.

Memasak burasak tidaklah rumit tetapi mengambil masa yang cukup lama. Mana tidaknya, ia perlu direbus antara tujuh hingga lapan jam untuk menghasilkan burasak yang teksturnya lembut dan tahan lebih lama.Burasak yang rasanya sedikit lemak enak dimakan panas-panas bersama nasu metti atau asam pedas ikan parang. Tradisinya, orang Bugis akan makan burasak dengan ikan parang, sama ada yang dimasak asam pedas ataupun masak kicap.

Burasak merupakan makanan tradisional masyarakat Bugis yang biasa dihidang ketika musim perayaan seperti hari Raya Fitri dan Adil Adha. Jangan tidak tahu, bukan sebarang daun pisang boleh digunakan untuk membungkus burasak. Hanya daun pisang nipah sahaja yang boleh digunakan untuk membungkus burasak. Bukan tidak boleh guna daun pisang lain tetapi dikhuatiri pulut atau nasi akan menjadi pahit.

Daun pisang pula harus dipilih di bahagian pucuknya atau paling muda. Daun pisang yang tua tidak boleh digunakan kerana keras dan mudah koyak, Menurut sejarahnya, makanan tahan lama yang berasal dari Kepulauan Sulawesi ini sering menjadi pilihan pedagang Bugis sebagai bekalan pelayaran.

Meninjau cara memasak hidangan wajib bagi masyarakat Bugis ini, apa yang boleh disimpulkan, hampir ke semua juadah utamanya mengambil masa yang lama untuk dimasak.

Menurut pakar masakan warisan daripada Fakulti Sains dan Teknologi Makanan Universiti Putra Malaysia (UPM), Prof. Madya Dr. Shahrim Karim, juadah raya masyarakat Bugis memang unik berbanding masakan masyrakat lain.
Sebagai pelengkap juadah manisan berasaskan telur dan pisang seperti baulu pecak yang rupanya seakan nekbak di Kelantan dan lepat pisang tanpa tepung atau barongko turut disediakan.
1.       Burasak perlu disediakan terlebih dahulu kerana ia memerlukan masa yang lama untuk direbus. Cara membuatnya mudah sahaja.
2.      Dengan menggunakan beras wangi yang ditanak separuh masak dengan santan dan sedikit garam untuk penambah lemak.
3.      Setelah nasi masak, ketepikan dan sejukkan lebih kurang dua jam. Selepas itu, ambil tiga sudu beras dan letakkan di atas pucuk daun pisang nipah yang telah dibersihkan.
4.      Selepas siap lima bungkus, satukan burasak dan balut dengan daun pisang nipah tua yang telah dilayurkan.
5.      Bungkus sebanyak dua kali dan ikat kemas burasak dengan tali rafia. Sekarang, burasak siap untuk direbus.


Ayam Lingkuas

Ayam Lingkuas Adalah salah satu masakan yang memang saya idam-idamkan pada musim perayaan, seperti juga diSelangor amnya Hari Raya tidak lengkap kalau tiada Lemang. Begitu juga Ayam Lingkuas & Burasak bagi Masyarakat Bugis.

Cara membuatnya adalah seperti dibawah, namun jika kekurangan mohon maaf dan kalau ada sesiapa yang boleh betulkan…sangatlah dialu-alukan.



1.       Untuk seekor ayam yang beratnya 1.5 kilogram (kg), setengah kg lengkuas diperlukan.
2.      Selain lengkuas, bawang putih, bawang merah dan serai, masakan ini juga menggunakan cili api dan rempah-rempah seperti ketumbar, jintan putih dan jintan manis.
3.      Semua bahan perlu dikisar halus sebelum dimasak dengan sempurna kira-kira 45 minit.
4.      Selepas itu, barulah ayam dimasukkan. Apabila daging sudah kecut, masukkan pula santan pekat. Masak sehingga ayam lembut dan kuah mengering.
5.      Bagi yang pertama kali menikmatinya, jangan risau, saya jamin anda pasti akan menyukainya.
Masakan Bugis mempunyai keunikan yang tersendiri namun ia jarang ditemui di restoran dan kurang popular dalam kalangan masyarakat di negara ini. Bagi saya, keistimewaan masakannya terletak pada bahan-bahan yang digunakan, cara penyediaan dan namanya yang unik. Rasanya juga enak dan boleh diterima oleh semua lapisan masyarakat.

P/S: Sanggar Belanda kita sambung minggu depan yeee boss... ;)






4 comments: