SEJARAH
KEDATANGAN MASYARAKAT BUGIS
KE
TANAH MELAYU
Rumpun bangsa Melayu terbahagi kepada beberapa
suku. Diantaranya Bugis, Aceh, Bangkahulu, Mandaling, Rawa, Jawa, Minangkabau, Banjar,
Penan dan banyak lagi suku yang tidak dapat disebutkan disini.Diantara semua
suku didalam rumpun bangsa Melayu,suku Kaum Bugis adalah yang paling menyerlah
dan tersohor.
Didalam sejarah tanah melayu dizaman Kesultanan Melayu
Melaka pada kurun ke14 dan sebelumnya lagi.Suku kaum Bugis telahpun menjelajah
keseluroh bumi Nusantara.Manakala sejarah tanah melayu membuktikan
asal usul raja raja melayu disetiap Negeri diSemenanjung tanah melayu pada
waktu itu berasal dari Suku Kaum Bugis.Selain Kerajaan Melayu
Melaka,wujud Kerajaan Melayu
Johor,Pahang,Kedah,Selangor dan beberapa Negeri lain.
Sejak zaman berzaman orang Bugis cenderung keluar dari
kampung halamannya untuk mencari kehidupan dan petempatan baru. Amalan seperti
ini disebut sebagai merantaudalam masyarakat Melayu. Kegiatan merantau telah
menjadikan hubungan sejarah, ikatandarah dan tali temali kebudayaan yang sangat
erat sepanjang sejarahnya antaramasyarakat Bugis dengan Semenanjung Tanah
Melayu.
Kedatangan orang Bugis ke Tanah Melayu telah berlaku
sekurang-kurangnya sejak zaman kesultanan Melayu Melaka. Padaabad ke-17 sudah
terdapat pemukiman orang Bugis di Semenanjung Tanah Melayu, namunkedatangan
mereka dalam jumlah yang besar berlaku pada kolonial Inggeris khususnyasuku
akhir abad ke-19. Kedatangan mereka ke Tanah Melayu berterusan
sehinggalahsekarang. Meskipun jumlah populasi mereka tidak dapat diketahui
dengan tepat keranakekurangan sumber bertulis dan lisan yang begitu ketara,
namun kehadiran mereka dapat dilihat majoritinya di dua buah negeri di
Semenanjung Tanah Melayu iaitu Johor danSelangor.
Di Johor, peranan mereka sebagai peneroka hutan dan pembina
petempatanluar bandar adalah antara aspek penting yang membentuk persejarahan
negeri Johor.Kewujudan masyarakat Bugis dapat dikesan di beberapa petempatan
yang masih kekalhingga sekarang.
Mereka tersebar di beberapa buah kampung dalam
mukin-mukim di Johor seperti Benut, Sungai Karang, Serkat, Ayer Masin, Ayer
Baloi, Sungai Pinggan, Jeram Batu, Sungai Kluang, Minyak Beku, Sungai Punggur,
Pengerang, Muar, GelangPatah dan sekitar Pekan Nenas. Bahkan ada beberapa buah
kampung yang majoriti penduduknya adalah masyarakat Bugis.
Kampung Parit Makkuaseng ialah salah sebuahkampung di mukim
Benut, Pontian, 90% penduduknya adalah terdiri daripada masyarakat Bugis.
Kampung Lepau di Pengerang 100%
penduduknya terdiri daripada masyarakat
Bugis. Sejak dari awal kedatangan masyarakat Bugis ke Semenanjung Tanah
Melayu,khususnya ke Johor, mereka telah berjaya menempatkan nama suku mereka
dalam sejarahtempatan, sehingga kewujudan masyarakat Bugis di Johor dapat
dikatakan lebih menonjoldaripada etnik lainnya.
Kata Kunci: Bugis, Penghijrahan, Petempatan
Sejarah
Awal Bugis menurut La Galigo
Kerajaan pertama Bugis mengikut La Galigo ialah
Wewang Nriwuk, Luwuk dan Tompoktikka. Luwuk mendapat kedudukan istimewa kerana
ia dianggap sebagai ketua Bugis. Walaubagaimanapun, pada abad ke 15, berlakunya
perubahan didalam sosio-politik, ekonomi dan agama disebabkan berlakunya
migrasi penduduk dari persisiran pantai hingga ke tengah hutan belantara
membuka penempatan baru.
Didalam bidang ekonomi, penanaman padi sawah, pembuatan besi
dan penggunaan kuda diperkenalkan. Dari segi agama, adat membakar mayat di
sesetengah tempat mula diamalkan. Pada akhir abad ke 15, munculnya beberapa
kerajaan baru menentang kerajaan Luwuk. Antaranya ialah Gowa (Makassar), Bone
dan Wajo'. Kematian Dewaraja, seorang raja Luwuk, menyebabkan perebutan dinasti
untuk memerintah Tana Ugi. Gowa bersekutu dengan Bone menawan Luwuk dan
sekaligus mempunyai pengaruh yang besar ke atas Sulawesi Selatan.
La
Galigo?
La Galigo adalah epik terpanjang dunia. Ia wujud
sebelum epik Mahabharata. Ia
mengandungi sebahagian besar puisi ditulis dalam bahasa bugis lama. Epik ini
mengisahkan tentang kisah Sawerigading, seorang pahlawan yang gagah berani dan
juga perantau. La Galigo tidak boleh diterima sebagai teks sejarah kerana ia penuh
dengan mitos dan peristiwa-peristiwa luar biasa. Walaubagaimanapun, ia tetap
memberi gambaran kepada sejarahwan mengenai kebudayaan Bugis sebelum abad ke
14.
Sebahagian manuskrip La Galigo dapat ditemui di
perpustakaan-perpustakaan di Eropah, terutamanya di Perpustakaan Leiden.
Terdapat juga 600 muka surat tentang epik ini di Yayasan Kebudayaan Sulawesi
Selatan dan Tenggara, dan jumlah mukasurat yang tersimpan di Eropah dan di
yayasan ini adalah 6000 tidak termasuk simpanan oleh orang perseorangan.
Daeng??
~ Campurtangan orang Bugis di Johor-Riau-Lingga
Raja Kecil yang telah menawan dan memerintah
Johor-Riau-Lingga sabagai Sultan Ke-12, mendirikan pusat pemerintahan di Siak,
Sumatera pada tahun 1718. Dengan menggunakan
orang-orang Bugis dari Luwok, Makassar kecil, yang berkampung di Kelang untuk
mendapat balik kerajaan Johor-Riau-Lingga dari Raja Kecil.
Sebagai upahan, Raja Sulaiman bersetuju untuk melantik
seorang Bugis Luwok menjadi Yang Dipertuan Muda di Riau, bagi mempertahankan
agama dan kerajaan Johor, Riau dan Lingga diserang dari luar dan dalam. Setelah
mengambil semula kebesaran Diraja tersebut, Sultan Sulaiman I kemudiannya naik
takhta Johor-Riau-Lingga sebagai Sultan Johor dengan membawa gelaran
"Sultan Sulaiman Badrul Alam Shah" yang memerintah Johor, Riau, dan
Lingga.
Dalam tahun 1730-an, seorang Bugis bernama Daeng Mateko yang berbaik dengan raja kerajaan
Siak mengacau ketenteraman Kelang; negeri Melayu yang diserahkan kapada orang
Bugis Luwok sabagai upah membantu Sultan Sulaiman I mendapat kembali kerajaan
Johor-Riau-Lingga. Ini menjadikan Daeng Chelak
datang ke Kuala Selangor dengan angkatan perang dari Riau. Daeng Mateko dapat dikalahkan dan kemudiannya
beliau lari ke Siak. Semenjak itu, Daeng Chelak
sentiasa berulang-alik dari Riau ke Kuala Selangor.
Ketika Daeng Chelak
berada di Kuala Selangor penduduk Kuala Selangor memohon kepada beliau supaya
terus menetap di situ sahaja. Walau bagaimanapun, Daeng Chelak telah menamakan salah seorang daripada puteranya, iaitu Raja
Lumu, datang ke Kuala Selangor. Waktu inilah datang rombongan anak buahnya dari
Riau memanggil Daeng Chelak pulang ke
Riau dan mangkat dalam tahun 1745.
Itulah Raja Selangor yang pertama bersemayam di atas Bukit
Selangor yang dikenal dengan nama "Bukit Malawati". Menurut Tuffatul
al Nafis karangan Almarhum Raja Ali Al Haji, Riau, disitu ketika Tengku Raja
Selangor (Raja Lumu) pergi bermain ke Pulau Pangkor, Raja Lumu dijemput oleh
Yang DiPertuan Perak untuk mengadap. Kemudian Raja Lumu pun berangkat pulang ke
Kuala Selangor.
Kemangkatan Raja Lumu meninggalkan empat orang anak, iaitu
Raja Ibrahim, Raja Nala, Raja Punuh dan Raja Sharifah. Baginda juga telah
melantik seorang Bugis bernama Daeng Loklok bergelar Datuk Maharaja Lela
Husain. Seorang daripada anak perempuannya bernama Cik Long Halijah berkahwin
dengan Raja Ibrahim, putera Raja Lumu dan juga Raja Selangor Kedua.
Raja Lumu mangkat dan dikebumikan di atas Bukit Selangor dan
dinamakan "Marhum Salleh". Baginda memerintah kerajaan Daeng Lumu
adalah punca kerajaan awal di Kuala Selangor. Daeng Lumu dilantik menjadi Yang
DiPertuan Kelang Pertama, Daeng Loklok dilantik menjadi Datuk Maharaja Lela.
Kemangkatan Raja Lumu meninggalkan empat orang anak, iaitu
Raja Ibrahim, Raja Nala, Raja Punuh dan Raja Sharifah. Baginda juga telah
melantik seorang Bugis bernama Daeng Loklok bergelar "Datuk Maharaja Lela
Husain". Seorang daripada anak perempuannya bernama Cik Long Halijah
berkahwin dengan Raja Ibrahim, putera Raja Lumu dan juga Raja Selangor kedua.
Raja Lumu mangkat dan dikebumikan di atas Bukit Selangor dan dinamakan
"Marhum Salleh". Baginda memerintah dari tahun 1743 (1756) hingga
1778.
Adat
& Agama
Bagi orang bugis menjadikan islam sebagai Integral dan
esensial dari adat istiadat budaya mereka. Meskipun demikian pada saat yang sama
berbagai kepercayaan peninggalan pra-islam tetap mereka pertahankan sampai abad
ke 20 salah satu peninggalan dari jaman pra islam itu yang mungkin paling
menarik adalah Tradisi Para Bissu (Pendeta Waria).
Bagi suku-suku lain disekitarnya orang bugis dikenal sebagai
orang yang berkarakter keras dan sangat menjunjung tinggi kehormatan. Bila
perlu demi kehormatan mereka orang bugis bersedia melakukan tindak kekerasan
walaupun nyawa taruhannya. Namun demikian dibalik sifat keras tersebut orang
bugis juga dikenal sebagai orang yang ramah dan sangat menghargai orang lain
serta sangat tinggi rasa kesetiakawanannya.
Orang eropa yang pertama kali menginjakkan kaki di tanah
bugis adalah orang Potugis. Para pedagang eropa itu mula-mula mendarat
dipesisir barat sulawesi selatan pada tahun 1530. akan tetapi pedangan portugis
yang berpangkalan dimalaka baru menjalin hubungan kerjasama dalam bidang
perdagangan secara teratur pada tahun 1559.
Bagi adat pila masyarakat bugis ada empat jenis adat
yaitu :
1.
Ade maraja, yang dipakai dikalangan Raja atau
para pemimpin.
2.
Ade puraonro, yaitu adat yang sudah dipakai
sejak lama di masyarakat secara turun temurun,
3.
Ade assamaturukeng, peraturan yang ditentukan
melalui kesepakatan.
4.
Ade abiasang, adat yang dipakai dari dulu sampai
sekarang dan sudah diterapkan dalam masyarakat.
Tarian
& Hiburan
Tarian yang sering digunakan untuk menjamu tamu
kadang-kadang menarikan tari “maluku” (sere maloku) . namun tidak disebutkan
adanya pembacaan naskah secara berirama (ma’sure’selleng) yang sangat popular
dilakukan pada acara-acara seperti itu di lingkungan bangsawan hingga abad ke
20.
Hiburan utama adalah sabung ayam atau adu perkelahian ayam
(ma’saung) hamper disetiap istana dibawah pohon cempa (ri awa cempa) berdiri
gelanggang atau arena sabung ayam ber atap tapi tidak berdinding.
Hiburan rakyat lainnya adalah “raga” sebuah permainan kaum
pria dalam suatu lingkaran yang memainkan bola rotan anyaman yang menyerupai
bola takraw. Bola tersebut tidak dibolehkan menyentuh tanah atau tersentuh
tangan. Pemenangnya adalah pemain yang paling lama memainkan bola dengan kaki
atau badannya (selain tangan) dan dapat menendang bolanya paling tinggi ke
udarah.
~ Permainan Gandrang Bulo
Aslinya, Gandrang Bulo adalah sebuah tarian yang memiliki
beberapa permainan di dalamnya. Ada permainan buwang-buwang passapu atau
takanja-kanjarang, dan biko-biko.
Dalam Gandrang Bulo, para pemain yang menari jenaka saling
melempar passapu (ikat kepala segitiga khas Bugis-Makassar) dan lawan yang lain
berusaha merebut. Bila pemain lawan gagal merebut passapu, maka ia harus
berperan menjadi kuda.
Permainan biko-biko yakni meniru gerak layaknya kelelawar,
atau biko-biko dalam bahasa setempat.
Para pemain akan mengenakan sarung pada kepala hingga menutupi seluruh bagian kepala kecuali mata.
Rumah
Bugis
Rumah bugis memiliki keunikan tersendiri, dibandingkan
dengan rumah panggung dari suku yang lain( Sumatera dan Kalimantan ). Bentuknya
biasanya memanjang ke belakang, dengan tambahan disamping/ditepi bangunan utama
dan bahagian depan
[orang bugis menyebutnya lego - lego].
Bagaimana sebenarnya struktur khas rumah bugis ini ?.
Berikut adalah bahagian - bahagian utamanya :
1. Tiang utama ( alliri ). Biasanya terdiri dari 4 batang
setiap barisnya. jumlahnya tergantung jumlah ruangan yang akan dibuat. tetapi
pada umumnya, terdiri dari 3 / 4 baris alliri. Jadi jumlahnya ada 12 batang
alliri.
2. Fadongko’, iaitu bahagian yang bertugas sebagai
penyambung dari alliri di setiap barisnya.
3. Fattoppo, iaitu bahagian yang bertugas sebagai pengait
paling atas dari alliri paling tengah tiap barisnya.
Mengapa orang bugis suka dengan struktur rumah yang memiliki
kolong ( bawah rumah)?
Kononnya,sebelum islam masuk ke tanah bugis ( tana ugi’ ),
orang bugis memiliki kepercayaan bahwa alam semesta ini terdiri atas 3
bahagian, bahagian atas ( botting langi ), bahagian tengah ( alang tengnga )
dan bahagian bawah ( paratiwi ). Mungkin itulah yang mengilhami orang bugis
untuk embuat struktur rumah seperti itu terutama yang tinggal di perkampunga.
Orang bugis Lebih suka dengan struktur rumah yang tinggi.
Mengapa saya suka ? kerana saya orang bugis. -hehe- . Sebenarnya bukan kerana
itu, tetapi lebih kepada faktor keamanan dan kenyamanan. Aman, kerana binatang
buas seperti ular tidak dapat naik ke atas - kebanyakan rumah di perkampung
tingginya 2 meter dari tanah -.
Nyaman, faktor pengudaraan.Kerana pengaliran udara agak baik
pada kedudukan yang sedikit tinggi.Angin bertiup sepoi-sepoi, walaupun udara
panas.. - Dek syiling/wong rumahnya tinggi-
Bahagian - bahagian dari rumah bugis ini sebagai berikut :
1. Rakkeang, adalah bahagian diatas langit - langit (
eternit ) syiling rumah. Dahulu biasanya digunakan untuk menyimpan padi yang
baru di dituai/panen.
2. Ale Bola, adalah bahagian tengah rumah.Yakni,ruang tempat
dimana kita tinggal. Pada ale bola ini, ada titik central-titik pusat-
dinamakan pusat rumah ( posi’ bola ).
3. Awa bola, adalah bahagian di bawah rumah, antara lantai
rumah dengan tanah juga disebut bawah kolong.
Perang!!
Tajuk Yang menarik tetapi In Shaa Allah Saya akan Sambung Minggu Depan.
Sumber dari:
1. http://www.academia.edu/816818/Sejarah_kedatangan_masyarakat_Bugis_ke_Tanah_Melayu_kajian_kes_di_Johor
2. http://ms.wikipedia.org/wiki/Orang_Bugis
3. http://ila-galigo.blogspot.com/2010/11/sejarah-orang-bugis.html
4.http://dady-rahman.blogspot.com/2011/01/rumah-bugis.html