Wednesday, September 11, 2013

Hang Tuah / Ang Tu Ah

Hang Tuah Berbangsa Cina - Shahabudeen Jalil


Ramai di kalangan anggota masyarakat kita terutamanya orang-orang Melayu menganggap Hang Tuah adalah legenda pahlawan Melayu. Pada hakikat sebenarnya Hang Tuah bukanlah dari keturunan Melayu sebagaimana yang disangkakan. Itulah yang bakal dihuraikan dalam artikel ini.
Selama ini orang-orang Melayu telah terkeliru atau mungkin tertipu dengan kedudukan Hang Tuah sebagai legenda pahlawan Melayu yang dibangga-banggakan. Hang Tuah sebenarnya telah diMelayukan untuk tujuan kemegahan semacam bentuk yang tercatat pada Robin Hood.
Di dalam bilik-bilik darjah, dewan-dewan kuliah atau seminar bermotifkan sejarah atau kajian sejarah hanya membincangkan tentang kepahlawanan, kebijaksanaan serta kesetiaan Hang Tuah. Kisah Hang Tuah yang diagung-agungkan ini telah menenggelamkan keadaan sebenar tentang asal keturunannya.
Di kalangan masyarakat Melayu dewasa ini telah timbul semacam keraguan tentang pahlawan mereka ini, apabila penghormatan kepada pahlawan mereka mula dipersendakan dengan reaksi-reaksi melampau seperti kelihatan dalam filem Hang Tuah.
Keraguan terhadap kedudukan Hang Tuah sebagai pahlawan Melayu telah menghasilkan satu penyelidikan dijalankan terhadap asal usul keturunan secara hipotesis. Jika pepatah Melayu sendiri telah mengatakan ‘bahasa jiwa bangsa’ dan ‘manusia mati meninggalkan nama’ . Bagaimana pula kita hendak menafikan kenyataan ‘nama menunjukkan bangsa’. Bahasa ‘nama’ merupakan identifikasi yang cukup jelas untuk mengetahui jenis sesuatu bangsa itu.
Bukti yang dapat menerangkan asal-usul Hang Tuah setakat ini, hanyalah dapat disandarkan pada namanya. Oleh itu satu kajian secara hipotesis telah dijalankan dengan bersandarkan kepada ‘nama’ manusia untuk memperolehi jawapan tentang asal-usul Hang Tuah sebenarnya.
Dalam perbendaharaan nama-nama orang Melayu semasa zaman kesultanan Melaayu Melaka, tiada terdapat nama-nama seumpama Hang Tuah, Hang Kasturi, Hang Jebat, Hang Lekir, Hang Lekiu, ringkasnya ringkasan yang bermula dengan ‘Hang’. Sejarah juga telah mencatatkan nama-nama dari bangsa Cina yang bermula dengan Hang, Tan, Maa dan Lee. Ia bergantung kepada suku kaum atau asal-usul keturunan mereka dari wilayah tertentu dari China. Kemungkinan untuk mendakwa bahawa gelaran ‘Hang’ telah dianugerahkan oleh Raja-Raja Melayu juga tiada asasnya.
Mengikut kertas kerja yang dihasilkan oleh Mohd. Yunus Ibrahim dari Jabatan Sejarah UKM dengan tajuk ‘Melaka 1400-1511 Dari Aspek Kemasyarakatan,’ cuma menyatakan bahawa sesuatu penghormatan, ketaatan atau kedudukan adalah diberi gelaran seperti Bendahara, Paduka Raja, Temenggung, Laksamana, Shahbandar dan Mandulika.
Mengikut buku ‘Sejarah Melayu’ edisi W.G. Shellabear penerbitan Malaya Publishing House Ltd. Singapore halaman 123-131, menyatakan tentang Tun Perpatih Putih, iaitu utusan Sultan Mansur Shah ke negeri China telah membawa balik bersamanya seramai 500 orang dayang serta Puteri Hang Li Po. Sultan Mansur Shah dikatakan telah berkahwin dengan puteri dari China ini dan telah menghasilkan anak bernama Paduka Mamat.
Perkara yang menarik dari edisi W.G. Shellabear ini ialah munculnya nama puteri Hang Li Po. Hasil perkahwinan ‘campur’ antara puteri Hang Li Po dengan Sultan Mansur Shah, telah dikurniakan seorang putera dan telah diberi nama Paduka Mamat. Nama Paduka Mamat adalah nama Melayu dan tidak pula berlaku nama ‘Paduka Hang Mamat’ sebagai penghargaan kepada puteri Hang Li Po, contohnya. Sejarah telah membuktikan bahawa nama-nama dari keturunan Cina biasanya bermula dengan Hang, Tan, Maa dan Lee bergantung kepada suku kaum mereka dan dari wilayah tertentu asal mereka.
Jika dihubungkaitkan dengan nama Hang Tuah dari sebutan loghat Cina adalah berbunyi seperti Hang Too Ah. Nama Hang Jebat berbunyi Hang Jee Fatt, Hang Lekir pula seperti Hang Lee Ker, manakala Hang Lekiu seperti Hang Lee Kiew. Mengikut prosedur tentang suku kata nama bangsa atau keturunan Cina, biasanya cuma terdiri dari 3 suku kata sahaja. Nama Hang Kasturi pula diragui kerana 4 suku kata walaupun ia bermula dengan perkataan Hang. Perkataan Kasturi pula ada berbaurkan loghat bahasa Melayu.
Terdapat 3 andaian hasil kajian secara hipotesis yang dijalankan.
Pertama : Hang Kasturi adalah berbangsa Melayu tetapi bergaul rapat dengan anak cucu dari rombongan puteri Hang Li Po.
Kedua : Nama sebenarnya ialah Kasturi tetapi telah digelar Hang Kasturi oleh 4 orang rakan karibnya yang berketurunan Cina sehingga menjadi sebutan yang kekal.
Ketiga : Mungkin nama Cina sebenar Hang Kasturi sukar disebut oleh masyarakat tempatan. Oleh itu mereka telah memberikannya nama baru mengikut loghat orang Melayu tempatan dan nama ini telah diterima dengan baik oleh beliau.
Perkara lain yang menarik ialah petikan kertas kerja Ong Hak Ching. Jabatan Sejarah UKM ada mengatakan bahawa Sultan Mansur Shah telah memberikan tempat kediaaman di Bukit Cina kepada puteri Hang Li Po serta 500 orang dayang-dayangnya. Anak-anak cucu mereka digelar ‘biduanda Cina’ juga bermakna golongan yang dilindungi. Sama ada yang sudah memeluk Islam atau masih memeluk agama asal mereka.
Terdapat 3 andaian secara hipotesis mengenai hal ini.
Pertama : Tidak kesemua dari anggota rombongan puteri Hang Li Po yang memeluk agama Islam.
Kedua : Hang Too Ah, Hang Jee Fatt, Hang Lee Ker, Hang Lee Kiew, adalah keturunan dari rombongan puteri Hang Li Po.
Ketiga : Keempat-empat sahabat ini kemudiannya telah memeluk agama Islam tetapi mengekalkan sebutan nama mengikut loghat bahasa Melayu atas sebab-sebab tertentu, seperti Hang Tuah, Hang Jebat, Hang Lekir dan Hang Lekiu.
Hal yang lebih lanjut mengenai Hang Kasturi. Telah timbul percanggahan pendapat sejak dahulu lagi, sepertimana kajian secara hipotesis ini meragukan tentang nama sebenar Hang Kasturi. Percanggahan pendapat ini berlaku antara pengarang ‘Sejarah Melayu’ dan pengarang ‘Hikayat Hang Tuah’ mengenai siapa sebenarnya telah menderhaka kepada Sultan Melaka. Pengarang Sejarah Melayu menuduh Hang Kasturi manakala pengarang Hikayat Hang Tuah Pula menuduh Hang Jebat.
Pertama :Tersirat sesuatu hal yang unik dan tersembunyi tentang kedua-dua tokoh pahlawan ini sehingga tidak ada satu kata sepakat di kalangan kedua pengarang serta pakar sejarah lampau.
Kedua : Pengarang ‘Sejarah Melayu’ telah menggunakan bahan dalam penulisannya secara mengambil pendapat lisan dan tiada ada satu penyeledikan terperinci, kerana ia menyentuh kisah-kisah yang terlalu luas serta hal-hal yang menyeluruh.
Ketiga : Pengarang ‘Hikayat Hang Tuah’ adalah lebih formal kerana menggunakan semacam bentuk kajian sehingga dapat menggariskan hal-hal peribadi Hang Tuah secara lebih detail.
Hasil kajian secara hipotesis ini telah membuktikan pengarang Hikayat Hang Tuah mempunyai banyak kelebihan dan penulisannya tentang hal Hang Jebat yang telah menderhaka kepada Sultan, adalah diterima mengikut hukum asal. Rumusan daripada kajian yang dijalankan telah menghasilkan penemuan baru yang melibatkan kedudukan Hang Tuah sebagai legenda pahlawan Melayu. Mengikut kajian hipotesis ini, Hang Tuah merupakan pahlawan yang telah diMelayukan demi untuk kemegahan atau simbol kepada orang-orang Melayu. Kita lihat bagaimana hipotesis ini menerangkan asal-usul Hang Tuah.
Hang Tuah adalah anak cucu kepada keturunan rombongan puteri Hang Li Po yang datang ketika pemerintahan Sultan Mansur Shah. Nama sebenar Hang Tuah ialah Hang Too Ah. Tetapi bertukar kepada nama sebutan Hang Tuah apabila pahlawan ini memeluk agama Islam dan berkhidmat kepada Sultan Melaka.PengIslaman Hang Tuah telah mempengaruhi 3 orang rakan karibnya iaitu Hang Jee Fatt, Hang Lee Ker dan Hang Lee Kiew. Keempat-empat sahabat baik ini juga bergaul rapat dengan Kasturi, iaitu rakan sebaya mereka yang berbangsa Melayu. Mereka juga menggelar Kasturi dengan gelaran Hang Kasturi sebagai tanda satu persahabatan yang abadi.
Kelima-lima sahabat ini mula masyhur di kalangan istana apabila mereka menyelamatkan Bendahara dari serangan orang mengamuk. Mereka berlima kemudiannya memeluk agama Islam. Nama-nama mereka mengikut loghat Melayu telah tersebar dengan cepat dan meluas samada di kalangan istana atau orang-orang Melaka ketika itu termasuk nama Hang Kasturi.
Tiada bantahan yang pernah dibuat ketika itu kerana masyarakat Melayu zaman itu telahpun menganggap anak cucu dari rombongan puteri Hang Li Po sama seperti saudara Melayu mereka. Demikianlah serba ringkas kisah Hang Tuah yang berasal daripada keturunan puteri Hang Li Po dari kajian hipotesis ini.
Berdasarkan hipotesis ini juga bererti orang-orang Melayu telah kehilangan seorang pahlawan lagenda yang selama ini mereka bangga-banggakan. Walaupun demikian orang-orang Melayu telah terselamat daripada tuduhan menderhaka kepada Sultan. Hang Jebat atau nama asalnya Hang Jee Fatt yang telah menderhaka kepada Sultan bukanlah daripada keturunan orang Melayu Jati.
Berdasarkan hipotesis ini juga bererti orang-orang Melayu telah kehilangan seorang pahlawan lagenda yang selama ini mereka bangga-banggakan.Walaupun demikian orang-orang Melayu telah terselamat daripada tuduhan menderhaka kepada Sultan. Hang Jebat atau nama asalnya Hang Jee Fatt yang telah menderhaka kepada Sultan bukanlah daripada keturunan orang Melayu Jati?

Kaedah Bacaan Al-Muttaqin

Kaedah bacaan ini merupakan satu inovasi di dalam usaha untuk membina ketaqwaan dan keimanan umat Islam terhadap penghayatan mesej-mesej yang terdapat di dalam Al-Quran. Kaedah bacaan ini bukan bermaksud untuk membatalkan pendidikan Al-Quran sedia ada, tetapi merupakan satu inisiatif murni untuk mengeskstrak teknologi yang sememangnya telah termaktub di dalam Al-Quran sendiri.

Dan Kami turunkan dari Al Quran suatu yang menjadi penawar dan rahmat bagi orang-orang yang beriman dan Al Quran itu tidaklah menambah kepada orang-orang yang zalim selain kerugian
Al-Isra’:82

Berdasarkan firman Allah di atas, jelas membuktikan secara khusus bahawa Al-Quran merupakan “ubat” atau medium rawatan serta membawa kebaikan bagi mereka yang meyakini bahawa Al-Quran benar-benar mukjizat. “Penyakit” yang dimaksudkan pula bukan mencakupi penyakit zahir yang untuk tubuh badan manusia malahan mempunyai makna yang lebih besar.
· Penyakit Sosial
· Penyakit Ekonomi
· Penyakit Dunia
· Penyakit Jiwa
· Penyakit Hati

Dan pelbagai jenis “penyakit” yang sebenarnya merupakan masalah utama masyarakat Islam di dunia pada hari ini. Walaupun begitu, berapa ramai yang benar-benar tadabbur ayat-ayat Allah sebagai wahyu-wahyu yang menghidupkan. Satu petikan daripada Al-Ustadz DR. Nasir Al-Umar mengatakan, ‘Sesungguhnya Al-Qur’an adalah kehidupan jika manusia itu berakal, karena hidup yang hakiki adalah yang berjalan sesuai dengan manhaj Al-Qur’an, jika tanpa manhaj Al-Qur’an maka bukanlah hidup walaupun manusia melihatnya seperti hidup, Allah Ta’ala berfirman :

"Dan apakah orang yang sudah mati kemudian Dia Kami hidupkan dan Kami berikan kepadanya cahaya yang terang, yang dengan cahaya itu Dia dapat berjalan di tengah-tengah masyarakat manusia, serupa dengan orang yang keadaannya berada dalam gelap gulita yang sekali-kali tidak dapat keluar dari padanya? Demikianlah Kami jadikan orang yang kafir itu memandang baik apa yang telah mereka kerjakan”. (Al-An’aam:122)

Kehidupan yang seperti tiada Roh itulah yang menyebabkan masyarakat pada hari ini hilang jati diri dan semangat Islami. Jiwa itu hanya dilihat di bulan Ramadhan sahaja. Selepas daripada itu, kita menyalahkan syaitan yang dilepaskan daripada Neraka sekiranya keadaan “berpenyakit” kembali. Dan umat Islam menghabiskan sisa 11 bulan setiap tahun dengan “membunuh Jiwanya sendiri”.

Rasululullah S.A.W menggunakan aplikasi wahyu-wahyu yang sama di dalam Al-Quran untuk membina modal insan yang benar-benar berkiblatkan Allah Yang Maha Pencipta. Segala penyakit ketamadunan Dunia benar-benar dirawat. Bermula daripada penyakit sistem keluarga, sistem pendidikan, sistem ekonomi sehinggalah sistem kenegaraan, semuanya diubati melalui kaedah Tadabbur Tafaqquh dan Tabayyun yang dipimpin oleh Allah Ta’ala. Konsep terpimpin yang dimaksudkan terkait rapat dengan penurunan Al-Quran dengan cara Asbabun Nuzul atau sebab-sebab turunnya Al-Quran. Perlaksanaan Al-Quran sehingga wahyu terakhir sebenarnya tidak terhenti disitu. Legasi kepimpinan wahyu diteruskan walaupun Rasulullah telah wafat oleh Khalifah Ar-Rasyidin dan seterusnya. Peristiwa-peristiwa demi peristiwa yang menggariskan tentang Sejarah Islam tercipta dan merupakan satu ketetapan Ilahi yang tidak boleh disangkal.

TAKWIM HIJRAH : Satu Teknologi Pengurusan Masa.
Kalendar Islam secara rasminya digunakan oleh Khalifah Umar R.A. sewaktu pemerintahan beliau. Adakah Takwim Hijriah satu ciptaan manusia atau sebenarnya strategi Allah buat hamba-Nya yang benar-benar beriman dengan Allah dan Rasul-Nya? Umar adalah seorang Huffaz dan segala keputusan Ilham beliau adalah berdasarkan Al-Quran dan Sunnah serta keputusan Syuro. Beliau tidak akan membuat sesuatu yang pastinya akan mengundang kekeliruan umat Islam. Konsep Takwim Hijriah ini dilakukan semata-mata kerana kesatuan Umat Islam. Kalendar Tahun Gajah, Kalendar Persia, Kalendar Romawi dan kalendar-kalendar lain yang berasal dari tahun peristiwa-peristiwa besar Jahiliah merupakan asas perkiraan kalendar pada zaman beliau. Walaupun begitu, asas Takwim Hijriah sebenarnya berlaku di zaman Rasulullah lagi sewaktu tahun ke 9 H. Allah sudah merancang lebih awal sebenarnya untuk kita mengambil pelajaran. Untuk menetapkan penggunaan Tarikh Hijrah, Umar telah memilih tahun yang terdapat di dalamnya peristiwa paling agung dalam sejarah Rasullullah s.a.w untuk dijadikan asas permulaan tahun pertama bagi kiraan kalendar / takwim Islam.

Peristiwa tersebut adalah peristiwa hijrah Rasullullah saw dari Makkah ke Madinah. Ini adalah kerana dengan hijrah inilah permulaan pertolongan Allah kepada RasulNya dan agama Islam ditegakkan. Bertepatan dengan wahyu Allah di dalam surah At-Taubah, 9:36-37 yang turun pada tahun ke-9 Hijrah:

Sesungguhnya bilangan bulan-bulan di sisi (hukum) Allah ialah dua belas bulan, (yang telah ditetapkan) dalam Kitab Allah semasa Dia menciptakan langit dan bumi, di antaranya empat bulan yang dihormati. Ketetapan yang demikian itu ialah agama yang betul lurus, maka janganlah kamu menganiaya diri kamu dalam bulan-bulan yang dihormati itu (dengan melanggar laranganNya) dan perangilah kaum kafir musyrik seluruhnya sebagaimana mereka memerangi kamu seluruhnya dan ketahuilah sesungguhnya Allah berserta orang-orang yang bertakwa.”(9:36)
Sesungguhnya perbuatan mengundurkan (kehormatan itu dari satu bulan ke satu bulan yang lain) adalah menambah kekufuran yang menjadikan orang-orang kafir itu tersesat kerananya. Mereka menghalalkannya pada satu tahun dan mengharamkannya pada tahun yang lain, supaya mereka dapat menyesuaikan bilangan (bulan-bulan yang empat) yang telah diharamkan Allah (berperang di dalamnya); dengan itu mereka menghalalkan apa yang telah diharamkan oleh Allah. Perbuatan buruk mereka itu dihias dan dijadikan indah (oleh Syaitan) untuk dipandang baik oleh mereka. Dan (ingatlah) Allah tidak memberi hidayat petunjuk kepada orang-orang yang kafir.”(9:37)

Perkara ini menjelaskan penetapan pengiraan masa dan kalendar Islam telah dimulakan seawal tahun ke-9 Hijrah, bukan sewaktu pemerintahan Umar R.A. Satu keadaan yang akan membuktikan Takwim Hijrah sebenarnya adalah Ilham Allah untuk hamba-Nya yang memerhatikan. Khalifah Umar hanyalah seorang pemimpin yang menguatkuasakan sistem ini.

Ketetapan Allah berlaku selari dengan petunjuk yang Rasulullah laksanakan berdasarkan wahyu. Ini memberikan kita petunjuk bahawa Rasulullah melakukan sesuatu tindakan selepas Hijrah berdasarkan ketetapan MASA yang teratur dan terperinci sehinggalah baginda mampu membaiyinatkan sebuah peradaban agung Islam yang merangkumi sistem kehidupan yang mengikut landasan Syariah. Ketetapan masa yang dimaksudkan adalah Takwim Hijrah / Islam yang pada hari ini semakin dipinggirkan.

Tidakkah kamu perhatikan, bahwa sesungguhnya Allah telah menciptakan langit dan bumi dengan hak? Jika Dia menghendaki, niscaya Dia membinasakan kamu dan mengganti(mu) dengan makhluk yang baru,”(14:19)



Takwim Hijrah bukanlah satu ideologi manusia yang hanya berteraskan sembahan-sembahan duniawi. Sebaliknya merupakan Rahmat yang dikongsikan oleh yang Maha Bijaksana sebagaimana Firman Allah di dalam surah Huud ayat 11 yang bermaksud:

Alif laam raa, (inilah) suatu kitab yang ayat-ayatnya disusun dengan rapi serta dijelaskan secara terperinci, yang diturunkan dari sisi (Allah) Yang Maha Bijaksana lagi Maha Tahu,” (11:1)


Segala penciptaan Allah dan peristiwa yang Allah atur merupakan sesuatu yang Haq termasuk pengiraan hari, bulan, dan tahun. Amat menakutkan sekiranya selama ini kita telah malakukan banyak perkara yang sebenarnya tidak menetapi masa yang Allah gariskan. Nau’zubillah. Jika zaman Uthman R.A. membukukan Al-Quran sebenarnya adalah satu ketentuan Allah SWT untuk menjadikan ukuran perlaksanaan Al-Quran lebih tersusun dan membuktikan bahawa semua yang berlaku pada hari ini merupakan satu ketetapan yang Allah telah susun dengan terperinci berdasarkan masa yang Allah sudah tetapkan. Tiada satu pun perkara atau peristiwa yang berlaku atas muka bumi Allah berlaku secara kebetulan. Inilah yang menjadi teras kepada keyakinan Qada’ dan Qadar.




Maahad Tahfiz Al-Quran - http://mtaqlilmuttaqin.blogspot.com/2013/07/kaedah-bacaan-al-muttaqin-inovasi.html?spref=fb
20 Ramadhan 1434H
Posted by MTAQ Lilmuttaqin at 07:16
 — with Mtaq Lil-Muttaqin.